Omarm de toerist

Wat

Een aanpak waarin centraal staat dat de toerist zich welkom voelt in Groningen, dat hij geïnspireerd wordt, in de watten gelegd wordt, dat hij dingen kan doen, en dingen kan combineren.

 

Waarom

Toeristen vormen een belangrijke doelgroep en omzetgenerator voor retail en horeca in de binnenstad. Alleen al de verblijfstoeristen (zij die minimaal één nacht overnachten in Groningen) geven gezamenlijk tientallen miljoenen euro’s in de stad
uit, zo blijkt uit regelmatig onderzoek van de gemeente Groningen, en dan hebben we het nog niet eens over de ‘dagjesmensen.. ‘

Groningen is al gastvrij voor toeristen en Marketing Groningen ontwikkelt al jaren campagnes om toeristen te trekken en te inspireren. Maar vanuit deze agenda is de gedachte dat het, zeker op gebied van retail, nog beter kan.

 

Hoe

  • Deze agenda wil ernaar streven de openingstijden (met name in de weekenden) af te stemmen op bezoekers. Het gaat hier met name om de zondag, wanneer de (Duitse) toerist vaak vroeg arriveert en de overnachtende toerist zeker ‘s ochtends niet direct iets te doen heeft+
  • Daarbij is het wenselijk arrangementen te creëren waarin samenhang tussen cultuur(toerisme) en winkelen gezocht wordt. Ook samenhang met arrangementen buiten de stad zijn daarin relevant, niet alleen in Groningen, maar ook in Drenthe en eventueel Friesland+
  • Wij willen de toerist specifiek wijzen op de bijzondere en nieuwe winkelconcepten in de stad. Dit door de toerist actief te benaderen, bijvoorbeeld via een tijdschrift in hotels (bijvoorbeeld: ’24uur in Groningen’ met een voorgestelde dagbesteding in de stad of een gedrukte versie van de weblog ‘OogstGroningen’ vol met nieuwe, hippe ontwikkelingen in de stad);
  • We beogeen de toerist meer bewust door de binnenstad te leiden en onderzoeken daartoe de mogelijkheden. In ieder geval via goede bewegwijzering, maar wellicht ook actiever: digitaal (bv. app of augmented reality) of in de openbare ruimte (referentie Freedom Trail Boston).

 

Wanneer

Prioriteitsniveau 2   |   Start 2e helft 2018

 

Wie

GCC en Marketing Groningen zijn primair verantwoordelijk. Mogelijk kan een commerciële partij (bijv. NDC Media) de uitwerking van een magazine oppakken.