De kindvriendelijke binnenstad

Wat

Ingrepen, investeringen, initiatieven en acties die zich richten op de doelgroep jonge gezinnen met kinderen. Hierbij kan gedacht worden aan projecten als:

  • Het ontwikkelen van een structurele kinderspeelplek, eventueel in combinatie met een rustplek/zitplek (“even weg van het winkelen”)
  • Een initiatief uitwerken voor een kinderopvang in de binnenstad (referentie: Smaland IKEA, MonkeyTown)
  • Een meer structurele programmering van kinderactiviteiten zoals Springkussenfestival, Parades, kleine kinderevenementen (ballonnen, schminken, etc.) zodat ouders weten dat er regelmatig/altijd wat te doen is voor kinderen
  • Een zandbak of waterpark in de zomer, als zomerse tegenhanger van de ijsbaan

 

 

Waarom

Jonge gezinnen uit Groningen én de regio beschikken over grote koopkracht en koopbehoefte en zijn belangrijk voor de ondernemers in de stad. Maar zij zijn ook vaak druk, moeten op hun kinderen passen en zijn gevoelig voor de kansen van online. De binnenstad moet extra redenen en faciliteiten bieden om hen naar de stad te trekken. Dit kan door nieuwe spraakmakende
initiatieven (die de kinderen leuk vinden) en door ontzorging. Uiteindelijk is dit is goed voor de omzet in de retail.

Geconstateerd kan worden dat er momenteel in de binnenstad erg weinig voor kinderen is. Er is géén kinderopvang, geen speelplek en de kinderactiviteiten zijn niet altijd logisch gestructureerd/geprogrammeerd of bekend genoeg.

 

Hoe

Creëren van een concrete kinderspeelplek: een locatie in de openbare ruimte. Uitwerken in de verdere aanpak van de binnenstad. Wellicht kan hier een combinatie met een kunstwerk gemaakt worden (referentie aardvarken Arnhem), of met een podium.Kinderopvang: initiatiefnemer en vastgoedeigenaar bij elkaar brengenStructurering activiteiten: aandacht besteden aan kinderprogrammering in evenementenprogrammering. Aandacht in Marketing voor kindvriendelijkheid (ook in winkels, bijv. Musjes)

 

Wanneer

Prioriteitsniveau 2   |   Start 2e helft 2018

 

Wie

  • GCC pleit bij gemeente voor uitwerking van deelproject kinderspeelplaats.
  • GCC brengt vastgoedeigenaar en initiatiefnemer kinderopvang bij elkaar
  • Marketing Groningen ontwikkelt zomerse tegenhanger ijsbaan en structurele kinderprogrammering en besteedt hier aandacht aan in marketingcampagne