Laat zien en vertel wie je bent

Wat

Meer aandacht in city marketing voor het onderscheidend vermogen van de binnenstad: als geheel, zeker ná de gemeentelijke investeringen in de binnenstad, maar daarnaast óók aandacht voor de verschillende onderdelen van de binnenstad.

 

Waarom

Groningen is een stad om trots op te zijn. Dat wordt ook goed uitgedragen via de campagnes van Marketing Groningen. Er gebeurt echter momenteel dermate veel, dat er over een aantal jaren een hele nieuwe binnenstad staat. Dat is bijzonder en dat moet uitgedragen worden.

Maar niet alleen de binnenstad als geheel verdient extra ruimte in de schijnwerpers. Meer en meer ontwikkelen de straten in de binnenstad zich de laatste jaren met een eigen DNA. Denk aan de Folkingestraat, de Oude Kijk in ’t Jatstraat en de Zwanestraat. Het nadenken over, het verder werken aan, en het uitdragen van dat DNA is een belangrijke opgave om de winkelstad Groningen nog verder te versterken.

 

Hoe

Zoals aangegeven fungeert de city marketing van Marketing Groningen prima. Uiteraard dienen alle aandachtspunten in deze Groninger Retail Agenda verwerkt te worden in de toekomstige campagnes. Wel bestaat daarbij het aandachtspunt dat er nog meer aan marketing van de stad als geheel gedaan kan worden: niet alleen van de binnenstad, maar bijvoorbeeld ook van de meubelboulevard en het Sontplein. Daarbij bestaat vanuit deze agenda de behoefte om nog meer aandacht te schenken aan de Duitse bezoeker.

Daarnaast is het voorstel vanuit deze agenda om, na afronding van de investeringen in de binnenstad en oplevering van Forum/Oostwand, Groningen weer kandidaat te stellen voor de titel ‘Beste Binnenstad van Nederland’.

Op straatniveau willen wij stimuleren dat ondernemers gezamenlijk nadenken over hun DNA, hun profiel en hoe daar verder aan te werken. Waar mogelijk willen wij dit ondersteunen, bijvoorbeeld door onderzoek en support.

Wanneer

Prioriteitsniveau 2   |   Start 2019

 

Wie

Marketing Groningen, GCC en gemeente dienen gezamenlijk de binnenstad te promoten en samen te werken aan de titel ‘Beste Binnenstad’ wanneer dat aan de orde is. De verantwoordelijkheid om te bouwen aan het DNA van een straat of gebied ligt bij de ondernemers of straatverenigingen zelf, ondersteund door GCC.